The PPP Approach to Communicative
Language Teaching
"PPP" (or the "3Ps") stands for
Presentation, Practice and Production - a common approach to communicative
language teaching that works through the progression of three sequential
stages.
Presentation represents
the introduction to a lesson, and necessarily requires the creation of a
realistic (or realistic-feeling) "situation" requiring the target
language to be learned. This can be
achieved through using pictures, dialogs, imagination or actual "classroom
situations". The teacher checks to
see that the students understand the nature of the situation, then builds the
"concept" underlying the language to be learned using small chunks of
language that the students already know.
Having understood the concept, students are then given the language
"model" and angage in choral drills to learn statement, answer and
question forms for the target language.
This is a very teacher-orientated stage where error correction is
important.
Practice
usually begins with what is termed
"mechanical practice" - open and closed pairwork. Students gradually move into more
"communicative practice" involving procedures like information gap
activities, dialog creation and controlled roleplays. Practice is seen as the frequency device to
create familiarity and confidence with the new language, and a measuring stick
for accuracy. The teacher still directs
and corrects at this stage, but the classroom is beginning to become more
learner-centered.
Production
is seen as the culmination of the language learning process, whereby the
learners have started to become independent users of the language rather than
students of the language. The teacher's
role here is to somehow facilitate a realistic situation or activity where the
students instinctively feel the need to actively apply the language they have
been practicing. The teacher does not
correct or become involved unless students directly appeal to him/her to do so.
The PPP approach is relatively straight forward, and
structured enough to be easily understood by both students and new or emerging
teachers. It is a good place to start in
terms of applying good communicative language teaching in the classroom. It has also been criticized considerably for
the very characteristic that makes it the easiest method for 'beginner'
teachers, that is, that it is far too teacher-orientated and over
controlled. A nice alternative to 'PPP'
is Harmer's 'ESA' (Engage/Study/Activate)
รูปแบบการสอนภาษาเพื่อสื่อสารตามธรรมชาติ
เป็นการบูรณาการวิธีการสอนต่าง ๆ
วิธีสอนแบบ 3P หรือ 3 ขั้นตอน ได้แกj
ขั้นนำ เสนอ (Presentation)
ขั้นฝึก (Practice)
ขั้นนำ ไปใช้ (Production)
1. ครูนำ
เสนอบทเรียนในขั้นนำ เสนอ (P1 = Presentation) โดยนำ
เสนอเป็นรูปประโยคที่ใช้ในการสื่อสาร (Whole Language) ไม่แยกสอนเป็นคำ
ๆ นักเรียนจะเข้าใจภาษานั้นโดยภาพรวม หลีกเลี่ยงการแปลคำ ต่อคำ การนำ
เสนอต้องชัดเจน และตรวจสอบจนแน่ใจว่านักเรียนเข้าใจสิ่งที่ครูนำ เสนอนั้น
2. ครูใช้กิจกรรมในขั้นฝึก
(P2 = Practice) อย่างหลากหลาย โดยยึดนักเรียนเป็นศูนย์กลาง
ฝึกหัดและพูดในกลุ่มใหญ่ (Whole Group) ก่อน
เพื่อให้นักเรียนมีความมั่นใจในการใช้ภาษา ฝึกกลุ่มย่อยโดยใช้การฝึกลูกโซ่ (Chain
Drill) เพื่อให้โอกาสนักเรียนได้สื่อสารทุกคน ฝึกคู่ (Pair
Work) เปลี่ยนกันถาม-ตอบ เพื่อสื่อสารตามธรรมชาติ
แล้วจึงให้นักเรียนฝึกเดี่ยว (Individual) โดยฝึกพูดกับครูทีละคน
การฝึกเดี๋ยวนี้ครูจะเลือกนักเรียนเพียง 2-3 คน เพื่อทำ
เป็นตัวอย่างในแต่ละครั้ง กิจกรรมขั้นนี้ใช้เวลา แต่นักเรียนจะได้ปฏิบัติจริง
ครูเพียงแต่คอยกำ กับดูแลให้การฝึกดำ เนินไปอย่างมีความหมายและสนุก
3. กิจกรรมขั้นนำ
เสนอผลงาน P3 (Production) เป็นขั้นที่นักเรียนจะนำ
ภาษาไปใช้ ครูอาจจะให้ทำ แบบฝึกหัด อ่านและเขียนร้องเพลง หรือเล่นเกม
ที่สืบเนื่องและเกี่ยวข้องกับภาษาที่เรียนมาในขั้นที่ 1และ 2 อาจให้ทำ งานเป็นการบ้านหรือสร้างสรรค์ผลงาน
4. ใหม่จากความคิดของนักเรียนเอง
ยกตัวอย่างเช่น นักเรียนได้เรียนเรื่องเวลา กำหนดเวลา ถาม-ตอบ
เกี่ยวกับเวลาแล้วก็สามารถคิดตารางเวลาเพื่อกำหนดการเดินรถโดยสารของตนเองโดยสมมุติได้ในการจัดกิจกรรมขั้นฝึกและนำ
เสนอผลงาน สามารถนำกิจกรรมเสริมทางภาษาที่ครูมีความถนัด เช่น เกมทางภาษา
เพลงหรือกิจกรรมเกี่ยวกับจังหวะ การวาดภาพ ฯลฯ มาใช้เพื่อช่วยส่งเสริมความคิด
และช่วยให้การจัดการเรียนการสอนภาษาเป็นภาษาเพื่อการสื่อสาร
โดยสอนทักษะฟัง-พูด-อ่าน และเขียนไปพร้อม ๆกัน
ด้วยวิธีบูรณาการทักษะที่ให้นักเรียนเป็นศูนย์กลาง
สื่อการเรียนการสอน
การจัดการเรียนการสอนภาษา
เพื่อสื่อสารตามธรรมชาติจะใช้สื่อตามสภาพจริง ควบคู่กับสื่อที่ผลิตขึ้นมา
สื่อดังกล่าว ได้แก่
1. ของจริง (Reality)
2. ภาพที่ผลิตขึ้นเองและภาพจากหนังสือพิมพ์ (Pictures)
3. วรรณคดีสำ หรับอ่านให้นักเรียนฟัง (Literature)
4. ท่าทาง (Gesture)
5. วิธีการและกิจกรรม (Activities)
6. เพลงและเกม (Songs
and Games)
7. บทบาทสมมุติ (Role Play)
1. ปิ๊ก มีน ม่วย
doc. http://file2.uploadfile.biz/i/EMEMMEIMEIIVIV
ppt. http://file2.uploadfile.biz/i/EMEMMEIMEIMXXD
2. น้าตาล ปุ้ย พัก
doc. http://www.mediafire.com/?f7r2iiv03cidxrv
ppt. http://www.mediafire.com/?vrl2m4s91d99ok3
3. แพน เบีย หมิว
doc. http://www.mediafire.com/?a6v67cdz7ec8otn
ppt.
4. ติ๊ก แอ๋ม อิ๋ม
doc. http://www.mediafire.com/?kw65bfuk0184a62
ppt. http://www.mediafire.com/?2sd0ur79ucuvaxn
5. เจ๊ยบ บุ๋ม ทิพย์
doc. http://www.mediafire.com/?dmz8dcapmuuobto
ppt.
6. ฉัตร แป้ง ผึ้ง
doc. http://www.mediafire.com/?sg1si9um6xp0i7t
ppt. http://www.mediafire.com/?512wjxakmdb5a9x
7. พาว มาว เจ้
doc. http://www.mediafire.com/?gqbb37s87kro454
ppt. http://www.mediafire.com/?q8ohmmh3ak1oq2i
8. แต แจง อ๋อม
doc.
ppt. http://www.mediafire.com/?zvpss7z3997dm70
9. ไก่ ผึ้ง อิ๋ว
doc. http://www.mediafire.com/?a6kv858uho70xvn
ppt.
10. นิด้า นุชชี้ จิ๊บ
doc. http://www.mediafire.com/?u5nq8wapd1ispgh
ppt. http://www.mediafire.com/?1zq2q8pd26egau9
11. แป้ง บ๋อม แพ็ต
doc. http://www.mediafire.com/?i9y1e7lo1lhhbub
ppt. http://www.mediafire.com/?f499n32yuq049h0
doc. http://file2.uploadfile.biz/i/EMEMMEIMEIIVIV
ppt. http://file2.uploadfile.biz/i/EMEMMEIMEIMXXD
2. น้าตาล ปุ้ย พัก
doc. http://www.mediafire.com/?f7r2iiv03cidxrv
ppt. http://www.mediafire.com/?vrl2m4s91d99ok3
3. แพน เบีย หมิว
doc. http://www.mediafire.com/?a6v67cdz7ec8otn
ppt.
4. ติ๊ก แอ๋ม อิ๋ม
doc. http://www.mediafire.com/?kw65bfuk0184a62
ppt. http://www.mediafire.com/?2sd0ur79ucuvaxn
5. เจ๊ยบ บุ๋ม ทิพย์
doc. http://www.mediafire.com/?dmz8dcapmuuobto
ppt.
6. ฉัตร แป้ง ผึ้ง
doc. http://www.mediafire.com/?sg1si9um6xp0i7t
ppt. http://www.mediafire.com/?512wjxakmdb5a9x
7. พาว มาว เจ้
doc. http://www.mediafire.com/?gqbb37s87kro454
ppt. http://www.mediafire.com/?q8ohmmh3ak1oq2i
8. แต แจง อ๋อม
doc.
ppt. http://www.mediafire.com/?zvpss7z3997dm70
9. ไก่ ผึ้ง อิ๋ว
doc. http://www.mediafire.com/?a6kv858uho70xvn
ppt.
10. นิด้า นุชชี้ จิ๊บ
doc. http://www.mediafire.com/?u5nq8wapd1ispgh
ppt. http://www.mediafire.com/?1zq2q8pd26egau9
11. แป้ง บ๋อม แพ็ต
doc. http://www.mediafire.com/?i9y1e7lo1lhhbub
ppt. http://www.mediafire.com/?f499n32yuq049h0
ตัวอย่าง วิดีโอการสอน PPP model (ขั้น production)
No comments:
Post a Comment